|
Binární slitiny s eutektoidní mikrostrukturou
Skopalová, Simona ; Pouchlý, Václav (oponent) ; Jan, Vít (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá vyhledáním vhodných binárních systémů tvořených technicky významnými kovy, ve kterých dochází k eutektoidnímu rozpadu. Tento rozpad vznikající struktury si práce klade za cíl popsat a zdokumentovat. V úvodní teoretické části je popsán obecný aparát pro popis fázového složení binárních systémů, na který navazuje popis vybraných technicky významných kovů, mezi které se řadí železo, titan a mangan. Následuje experimentální část zabývající se výrobou slitin, přípravou metalografických vzorků a popisem vzniklé mikrostruktury.
|
| |
|
NIM a matematika
NĚMCOVÁ, Věra
Diplomová práce se zabývá kombinatorickou hrou NIM. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Část teoretická se nejprve věnuje Sprague-Grundyově funkci (která představuje obecný úvod do teorie her) a analýze několika tzv. "substaction games" (her s odebíráním objektů). Pak následuje samotný NIM: pravidla hry, různé možnosti analýzy, vlastnosti, historie, jeho různé varianty a především nalezení vítězné strategie. U vítězné strategie je nezbytné soustředit se také znalost binární soustavy a NIM-součtu. Praktická část následně obsahuje rozbor několika odehraných her s žáky a snaží se zjistit, zda jsou schopni intuitivně objevit některé části vítězné strategie.
|
|
Binární slitiny s eutektoidní mikrostrukturou
Skopalová, Simona ; Pouchlý, Václav (oponent) ; Jan, Vít (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá vyhledáním vhodných binárních systémů tvořených technicky významnými kovy, ve kterých dochází k eutektoidnímu rozpadu. Tento rozpad vznikající struktury si práce klade za cíl popsat a zdokumentovat. V úvodní teoretické části je popsán obecný aparát pro popis fázového složení binárních systémů, na který navazuje popis vybraných technicky významných kovů, mezi které se řadí železo, titan a mangan. Následuje experimentální část zabývající se výrobou slitin, přípravou metalografických vzorků a popisem vzniklé mikrostruktury.
|
|
Representation of special classes of combinatorial objects
Scholleová, Barbora ; Nešetřil, Jaroslav (vedoucí práce) ; Loebl, Martin (oponent)
V této práci se pokoušíme propojit poznatky ze dvou oblastí teorie grafů. Nejprve uvádíme základní pojmy týkající se homomorfismů grafů. Text směřuje k defi- nici nahrazovací operace užitím vhodného nahrazovacího grafu. Dále popisujeme vlastnosti stromové hloubky, jedné z význačných charakteristik každého grafu. Posléze se zabýváme reprezentacemi kategorií v kategorii Graph všech konečných grafů a Graphk všech konečných grafů se stromovou hloubkou nejvýše k.
|
|
Aktivity pro další rozvoj matematicky nadaného žáka na I stupni
Reslová, Eliška ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Macháčková, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku týkající se možnosti rozvoje matematicky nadaného žáka na 1. stupni základní školy. V teoretické části diplomové práce jsou shrnuty a vysvětleny základní pojmy týkajících se vzdělávání nadaných žáků v České republice. Další část patří motivaci, motivačním procesům a nejčastěji využívaným matematickým soutěžím v rámci vzdělávání v České republice. Základem praktické části diplomové práce je soubor nestandardních matematických úloh a problémů, jehož cílem je aktivizovat kognitivní rozvoj nadaného žáka. Součástí praktické části diplomové práce je protokol o experimentu a rozbor jednotlivých úloh a aktivit pro nadané žáky. Hlavním cílem mé diplomové práce je vyzdvihnout význam rozvoje nadaných žáků a sestavení obohacujících úloh pro nadané žáky do hodin matematiky. KLÍČOVÁ SLOVA Nadání, modely nadání, motivace, poznávací proces, nestandardní úlohy, aktivita.
|
|
Prostředí Biland ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Vybíralová, Tereza ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o didaktickém matematickém prostředí Biland. Teoretická část práce nejprve vymezuje dvě protipólní pojetí výuky, transmisivní a konstruktivistické, a posléze je porovnává. Dále se v rámci konstruktivistického stylu se zaměřuje na Hejného metodu výuky matematiky a definuje dva základní pilíře této koncepce. Prvním z nich je osobnost učitele, druhým pilířem je obsah, jež je žákům zprostředkováván skrze matematická didaktická prostředí. Práce představuje prostředí Biland, popisuje, na jakém matematickém základě je postaveno, a ukazuje tak, proč má své místo ve výuce matematiky. Odpovídá na otázku, v čem je prospěšná výuka různých číselných soustav v matematice, a proto také nabízí pohled na historický vývoj číselných soustav. Kromě toho práce mapuje jednotlivé úlohy pro druhý a třetí ročník v učebnicích matematiky Hejný a kol. od nakladatelství FRAUS. Stěžejním cílem empirické části je představit přípravu a realizaci konstruktivistického zavedení prostředí Biland, jež bylo uskutečněno ve dvou experimentech a zaznamenáno do protokolů. Po realizaci proběhla analýza jednotlivých protokolů, která pomohla porozumět problematice prostředí Biland. Jako další cíl si práce stanovuje analýzu žákovských řešení v pracovních listech, jež byly žákům v návaznosti na experimenty...
|
|
Representation of special classes of combinatorial objects
Scholleová, Barbora ; Nešetřil, Jaroslav (vedoucí práce) ; Loebl, Martin (oponent)
V této práci se pokoušíme propojit poznatky ze dvou oblastí teorie grafů. Nejprve uvádíme základní pojmy týkající se homomorfismů grafů. Text směřuje k defi- nici nahrazovací operace užitím vhodného nahrazovacího grafu. Dále popisujeme vlastnosti stromové hloubky, jedné z význačných charakteristik každého grafu. Posléze se zabýváme reprezentacemi kategorií v kategorii Graph všech konečných grafů a Graphk všech konečných grafů se stromovou hloubkou nejvýše k.
|
|
Interaktivní výuka pozičních soustav na ZŠ
DVOROŽŇÁK, Marek
Tato diplomová práce se zabývá výukou pozičních soustav na základní škole pomocí vytvořené počítačové aplikace. V teoretické části této práce je, mimo jiné, rozebráno několik důvodů, proč je vhodné vyučovat i nedesítkové soustavy. Hlavní část diplomové práce se zabývá vytvořenou počítačovou aplikací, která obsahuje interaktivní výuku dvojkové soustavy a vytvořeným počítačovým modelem počítadla. Tyto aplikace jsou přístupné i z internetu. Výsledky experimentálního vyučování, které proběhlo na dvou základních školách, jsou v této diplomové práci rovněž obsaženy.
|